Author rank – Een belangrijke ranking factor!

Author rank erg belangrijk voor SEO

Het wordt een steeds belangrijkere factor voor de rankings van je pagina’s. Reputatie en betrouwbaarheid spelen een grote rol, auteurs krijgen een grote invloed op de positionering van pagina’s in zoekmachineresultaten.

Je dient een goed voorziene Google+ profiel te onderhouden en je website te voorzien met Rich Snippets om het profiel op te nemen in de pagina’s.

Zoekmachinemarketing en SEO zijn een grote factor welke beïnvloed worden door content. Websites die interessant zijn en aantrekkelijke content bieden worden veelal goed in de zoekmachineresultaten opgenomen. Echter is dit niet (vaak niet) langer voldoende, bezoekers/zoekers willen ook artikelen en berichten lezen van betrouwbare auteurs.

Dat is waar Author Rank om de hoek komt kijken, een methode voor Google om de reputatie en betrouwbaarheid van content te bepalen gebaseerd op het patent ‘Agent Rank’.

Author rank – Wat is het precies?

Voor de introductie van deze nieuwe rankingfactor werd de kwaliteit van content op pagina’s bepaald aan de hand van autoriteit van het domein (of pagina). Nog steeds speelt dit een grote rol, maar tegenwoordig wordt dus steeds meer nadruk gelegd op de reputatie en autoriteit van auteurs om de kwaliteit te bepalen.

De berekening van de betrouwbaarheid en reputatie wordt dus gedaan via ‘Agent Rank’. De score welke hieruit komt is erg belangrijk voor ieder die bezig is met het SEO optimaliseren van zijn/haar website.

Hoe wordt de Author rank berekend?

Er worden flink wat factoren gebruikt door Google om Author Rank te kunnen berekenen. De factoren bestaan voornamelijk uit user generated metrieken. De content welke een auteur heeft gemaakt wordt bijvoorbeeld beoordeeld op Author Rank door middel van het aantal tweets, like’s, shares en ook zeker het aantal Google+’en welke de content heeft verkregen.

Social media speelt hierbinnen dus een grote rol. Maar ook het aantal comments (hoe actief is de content), inkomende linkverwijzingen, het aantal Google+ kringen van de auteur waar deze zich in bevindt, evenals invloed en relevantie van de personen welke comments achterlaten.

Je ziet al wel dat het voornamelijk draait om de interactie & impact dat jouw bericht teweeg brengt.