Co-Citatie: Bouwen aan Vertrouwen

Backlinks van relevante en waardige bronnen zullen sterk aan rankings bijdragen. Maar het is niet makkelijk om kwaliteit links te krijgen en als je ze al hebt kunnen ze met de tijd gedevalueerd worden, met als gevolg verschuivingen in rankings.

Alternatieven

Om hier een draai aan te geven is Google continu op zoek naar alternatieven om links als ‘vertrouwen signaal’ te gebruiken. Denk aan signalen als Author Rank, Social Rank en zo meer.

Er is een (relatief) nieuw signaal voor ‘vertrouwen’ waar zoekmachines waarde aan hechten, en dat is co-citatie. Co-citatie als ranking waarde, (indirect) zeker goed voor jouw SEO, maar wat is het!

Wat is co-citatie

Vele autoriteiten worden vaak benoemd op externe bronnen in hoogwaardige content stukken. Stel ik schrijf een uitgebreid en goed stuk over een random SEO onderwerp. Ik benoem in mijn artikel een bron als Karelgeenen zonder er een daadwerkelijke link naar te plaatsen, heb ik een co-citatie naar deze site gemaakt.

Slimmere zoekmachines

Zoekmachines worden steeds ‘slimmer’ en kunnen heel goed verbanden leggen tussen diverse media. Zo kunnen ze ook relevantie leggen dat ik een verwijzing heb gemaakt naar Karelgeenen (alweer), en dat zonder link! Dat is co-citatie. Meer co-citaties van externe goede bronnen zullen zoekmachines dan ook zeker niet ontgaan, het zal je website in waarde maar zeker in vertrouwen doen toenemen.

Co-Citation: Whiteboard Friday

Een tijdje terug had Rand Fishkin hier een mooie Whiteboard Friday van gemaakt (weer allemaal co-citaties ;). Deze is zeker de moeite waard om eens te bekijken:

Hoe kom je aan co-citaties

Zoals ieder aspect in SEO wereld komt dit je niet zomaar aanwaaien, het is goed om eens goed ‘buiten de deur’ te gaan kijken. Welke aspecten zijn er nodig om verder te werken aan je branding en wat kun je eraan doen om de gebruikerservaringen te verbeteren. Met andere woorden, wat kun je doen om externe bronnen over jouw merk te laten praten en jouw woorden of beelden zullen citeren.

Je kunt marketing en branding inzetten voor je bedrijf om bijvoorbeeld kwaliteit content in te zetten, waar mensen graag naar refereren als bron.