Content Marketing Strategie

Onlangs werd het onderzoek naar ranking invloeden voor 2020 uitgegeven. Dit werd door Searchmetrics gevoerd, waar ook nu weer ‘content’ met stip simpelweg het belangrijkst is.

Nu was dit niet zo een grote verrassing. Maar ook linkbuilding, zowel intern als extern en social media, plus gebruikers signalen zijn belangrijke ranking factoren.

Het belang van goed onderbouwde, relevante en aansluitende content en media op de pagina’s van een website, dat is vast al bij velen bekend.

Een pagina dat optimaal voorzien is met content, zal beter ranken dan wanneer dit niet het geval is. Dat is vrijwel een gegeven, als zowel het voorkomen dat je met panda in aanraking komt.

Naast het ‘hebben’ van content op je pagina’s, is het ook belangrijk dat je er vanuit ‘marketing’ aspect mee te werk gaat. Content marketing, hand in hand.

Content marketing, speelt in op alle aspecten.

Betekenis

De betekenis van content marketing gaat sterk richting “het faciliteren van content op externe kanalen”. Maar je kunt het net zo goed ‘kennisdeling of inboundmarketing’ noemen, allemaal termen welke je vaak hoort binnen marketing kanalen en hetzelfde betekenen.

Wat is content marketing

Content: betekent het creëren van informatie op zowel eigen- als externe platformen. Je wilt unieke, kwalitatieve content op je eigen nieuws, kennis of weblog pagina’s publiceren.

Hiermee stel je kennis en informatie centraal voor de bezoekers en zoekers naar deze informatie.

Officieel betekent content marketing juist het uitzetten van kwalitatieve informatie/content op externe bronnen.

Door deze publicaties spreek je jouw doelgroep(en) aan, je behaalt meer traffic uit organische resultaten én je werkt aan de autoriteit en uitstraling van je onderneming.

Content Marketing

Content marketing is praktisch één grote marketingmix waarbij je iedereen moet betrekken. Hierbij heb ik het over personen die: linkbuilden, tekst schrijven, marketing/sales voeren, in de productie staan. Iedereen die betrokken is of werkt bij de onderneming.

Het is belangrijk om deze afdelingen bij het content creatie proces te betrekken. Want geloof mij, het valt niet mee om altijd maar een creatief onderwerp of idee uit te denken.

Content creatie

In eerste instantie en ook een logische gedachtegang, is dat het creëren van content bestaat uit het schrijven en publiceren van teksten.

Dit is de meest eenvoudige wijze van content marketing.
Maar het is veel meer dan enkel het schrijven en publiceren van tekst.

Content marketing bestaat uit talloze vormen. Creëren van materialen, multimedia design, van tekst tot video’s en van afbeeldingen tot weblogs, bedenk het maar..

Het ‘soort’ content is vrij vaak afhankelijk van de product of dienst binnen een organisatie. Stel centraal wat de doelgroep handig of bruikbaar zou kunnen vinden.

Maar echte content creatie; dat is erg moeilijk soms. Je hebt daarom ook iedereen binnen het bedrijf nodig, om maar iets nieuws en goeds als onderwerp te kunnen nemen. Doe eens een brainstorm sessie met z’n allen en stel de vraag centraal:

Hoe kunnen we onze klanten op een betere manier bedienen/bereiken met content/informatie

Er komt meer uit dan je van te voren gedacht zult hebben

Standaard heb je zoals gemeld vaak het weblog. Hier schrijf je artikelen en info over je producten, diensten en of het bedrijf. Dit is in mijn ogen overigens ook een must have, valt ook buiten content marketing.

Het inrichten van een weblog kan daarentegen vaak wel stukken beter.

Vaak zie ik standaard berichtjes (met slechte titels, korte teksten, fouten in teksten, niet persoonlijke factor .. of geen call to actions, interne linkbuilding etc ..) terugkomen, waarvan ik denk

Daar valt zoveel meer mee te doen (technisch bekeken ook)

Lees ook eens de volgende stukken voor inspiratie:

  • Kwalitatieve content
  • Content als virus rond het web

Content creatie: Ook kun je denken aan video materialen en nee, geen saaie sloppy bedrijfsvideos.

Handige tutorial video’s, productie proces, hoe maak je iets, hoe komt iets tot stand, wie zijn de mensen achter een bedrijf (aangezien websites vaak geen ‘gezicht’ hebben).

Content maken is het meest tijdrovende, energie vretend onderdeel in het content marketing proces.
Logisch ook wel, het is het belangrijkste onderdeel van het geheel.

Content curatie

Een veelgehoorde term gerelateerd aan content marketing is ‘content curatie’. Content curatie betekent het ‘hergebruiken van content’.

Oftewel je herschrijft bijvoorbeeld informatie van derden in eigen bewoordingen en publiceert dit. (Dit niet geheel zonder toestemming of klakkeloos uiteraard..)

Maar content curatie valt ook op eigen materialen toe te passen.

Dan niet zozeer content herschrijven, maar het ontwikkelen van follow ups, denk aan:

  • Een diepgaander onderzoek voeren;
  • Geschreven content later visualiseren in een video;
  • of infographic;
  • misschien knoop je er een actie aan vast?.

Op deze wijze van curatie, houd je het huidige onderwerp levendig en creëer je meer ‘body’ om het hoofd onderwerp.

Content marketing strategie

Het produceren van content alleen is ook weer niet genoeg. Het is belangrijk jezelf af te vragen wat je wilt bereiken met content, welke doelstellingen moeten er nagestreefd worden.

Bovenal: Hoe bewerkstellig je deze doelstellingen en wat voor soort content sluit hier het beste bij aan.

Een gedegen stappenplan of strategie is dan ook belangrijk bij het proces.

Hoe zorg je ervoor dat je content jouw doelgroep bereikt.

Doelstelling

Aan de basis van een content marketing strategie staat de doelstelling centraal.

Het is belangrijk om in de laatste stappen van een content plan de activiteiten te kunnen meten en evalueren.

Na evaluatie kun je het plan indien nodig aanpassen en uiteindelijk het proces van voren af aan gerichter aansturen.

Het is zeer onverstandig met hagel te schieten, niet wetende wat er wordt geraakt. Oftewel, een enkele tweet of een sporadisch Facebook bericht werkt niet.

Stel een concrete doelstelling samen voor wat je wilt bereiken met je content.

Een doelstelling kan eruitzien als:

Ik wil

  • 20 retweets binnen [x] periode op Twitter en binnen [x] periode +50 Facebook likes.
  • Binnen [x] maand(en) beter gevonden worden op de term rondom content onderwerp [x] en hogere rankings verkrijgen.

Of het reëel is, dat is lastig vast te stellen; Maar je stelt jezelf wel een doel voor ogen met je informatie. Het doel kun je met hergebruik of een volgend plan bijstellen.

Daarbij, blijft het een verhaal van herhaling.

Content informatievoorziening

Binnen het bedrijf is als het goed is voldoende maar vaak verborgen informatie beschikbaar. Iedere medewerker heeft zijn eigen expertise en bedrijfskennis waarmee content geproduceerd kan worden.

Om deze kennis boven water te halen, is het verstandig kennis- en brainstorm sessies te houden.

Op deze wijze haal je vaak informatie naar boven waarmee een content plan / onderwerp opgesteld kan worden.

Het is nogmaals dan ook belangrijk iedereen in het proces te betrekken.

Content creatie

Zodra het onderwerp helder en er voldoende informatie verzameld is, moet deze informatie omgezet worden naar content. Hoe stel je de informatie op. Welke elementen spelen hierbij een rol?

Als eerste heb je natuurlijk een onderwerp centraal gesteld. Vanuit SEO/Marketing oogpunt is het belangrijk dat je content hiervoor ook wordt gevonden. Middels zoekmachines, social, of waar dan ook, je hebt een centraal zoekterm voor je content staan waarmee je jouw content vindbaar wilt maken.

Stel deze ook centraal in je creatie door het te gebruiken in titels, teksten en op logische plekken waar zoekmachines meer waarde aan hechten.

Opmaak van je content

Wanneer de content is geproduceerd, moet het nog aantrekkelijk aangekleed worden. Mensen moeten getriggerd worden de content te willen lezen of zien.

Bij een weblog moet goed nagedacht worden over een aantrekkelijke titel, een introductie welke direct het stuk begrijp baar maakt en heldere tussenkoppen bevat. Een alinea met een duidelijke afsluiting en een call to action (Aanmelden nieuwsbrief? Vergelijken? Downloaden whitepaper?).

Bij video’s is het belangrijk om een goed titelscherm te verzorgen, dat het geluid helder is en bijvoorbeeld dat de video niet te lang wordt.

Dus: Cosmetische punten op de i plaatsen.

Publicatie

Wanneer de content af is moet het ook verspreid worden. Hiervoor is het zaak na te denken over welk kanaal je in gaat zetten.

Met een goed artikel is het verstandig dit op de weblog te publiceren van het bedrijf of een aansluitend weblog platform.

Wanneer er een video is geproduceerd is het verstandig om bijvoorbeeld Youtube, of Vimeo als kanaal in te schakelen.

Distributie

Nu de content live staat is het zaak dit bekend te maken. Ter promotie is het verstandig social media kanalen in te zetten en medewerkers (indien mogelijk) het te laten verspreiden.

Inzet van extra content is ook een goed alternatief. Stel er is een Youtube video gepubliceerd, dan kan hier weer een extra weblog artikel voor geschreven worden om aandacht vanaf het eigen platform te genereren.

Een infographic kan weer zowel gepubliceerd worden met een weblog bericht en via Pinterest verspreid worden.

De video kan weer ge-embed worden in een artikel (vanuit Youtube)op de website en met een embed code (onder het artikel) makkelijker verspreid worden.

Interactie

Goede content wordt gedeeld maar zal misschien ook reacties opleveren (dat is wel te hopen ook).

Daar waar de content wordt gepromoot moet ook de interactie goed in de gaten worden gehouden. Veelal zijn het likes, retweets, of bedankjes van bezoekers, maar ook vragen welke opgeroepen worden of negatieve reacties.

Wat voor interactie het ook is, het is belangrijk altijd de interactie aan te gaan, de dialoog hierin is belangrijk.

Meten

Na alle doorlopen stappen is het goed om alles door te meten. Cijfers en statistieken welke je onder andere wilt weten zijn:

  • Hoe vaak is het gedeeld op de social kanalen
  • Hoeveel acties met retweets, likes, Google+ etc
  • Hoe vaak is de content bekeken
  • Alles doormeten wat er te meten valt.

Zorg voor meetbare URL’s wanneer je deze gebruikt in social media. Met de Google URL builder kom je al een heel eind op weg.

Evaluatie

Na [x] periode wordt het tijd om de meetresultaten en interactie rondom de geproduceerde content te evalueren.

De content kan erg succesvol zijn, meevallen of tegenvallen (afhankelijk ook van je doelstellingen).

Evalueer het gehele traject met de betrokken personen en kijk naar wat wel heeft gewerkt, of juist niet. Optimaliseer content indien dat nog mogelijk is.

Herhaling

Door goed te evalueren leren we het beste welke content voor de doelgroep werkt, wat anders moet en welke zaken voorkomen moeten worden.
Herhaling is content marketing, één stuk content of productie behaal je geen status/autoriteit mee.

De kracht zit in de herhaling, diversiteit in content omtrent het onderwerp.

Curatie

Herhaling werd al benoemd, maar content curatie toepassen op de eigen stukken is natuurlijk ook mogelijk.

Schrijf het anders, benoem het anders of belicht het anders en biedt informatie op verschillende manieren aan.

Wanneer er een blog is geschreven en verspreid onder de doelgroep. Misschien laat de informatie het toe hier in een later stadia een video bij te produceren, of een infographic, whitepaper en of een e-book.

In het kort:

Het maken van content, informatie en media. Dat is geheel aan jou, hoe je het doet, wat je ermee doet.

Enkele speerpunten wat ik je hiermee aan kan en wil geven zijn;

  1. Betrek het gehele bedrijf bij jouw content;
  2. Ruim er tijd voor in, tijd in creatie en publicatie;
  3. Stel doelen aan wat je wilt bereiken met de content;
  4. Meet wat je content marketing plan uit heeft gehaald;
  5. Herhaal wat je doet;
  6. Stel doelstellingen bij, indien nodig.