Hoger ranken met HTTPS

Het leek er al een tijdje geleden op dat er wat nieuws uit het Google kamp zou rollen. Google presenteerde de ”HTTPS Everywhere” strategie; wat nu direct een Google ranking signaal is.

Vrij uitzonderlijk, dat Google zelf aankondigt https beveiliging als ranking signaal te gaan gebruiken. Dat Google dit zelf mededeelt, het (voorlopig) als lichtgewicht signaal inzet, geeft te kennen dat deze factor uitgebreid zal worden in de toekomst.

For now it’s only a very lightweight signal — affecting fewer than 1% of global queries, and carrying less weight than other signals such as high-quality content — while we give webmasters time to switch to HTTPS. But over time, we may decide to strengthen it.

Wat is HTTPS?

Zoals de kop al verklapt, is https een beveiligd onderdeel van een website. Veelal e-commerce websites of data gevoelige gebieden van websites, worden beveiligd middels deze techniek.

Stel je logt in op een onbeveiligd WiFi netwerk, je maakt je ronde over het internet via http:// websites; wat dan mogelijk is, dat er meerdere mensen met je ‘meekijken’ met wat jij doet.

Op kleine schaal valt de schade ervan mee. Op grote schaal,  komen ze meer over je te weten dan je lief is. Aldus de theorie van Google.

https ranking factor

Denk aan data gevoelige informatie als:

  • Afrekenmodules met je NAW gegevens, bankgegevens etc;
  • Online bankieren;
  • Creditcard informatie welke je soms verstrekt;
  • etc ..

Oftewel, alle soorten pagina’s welke gevoelige informatie uitwisselen, worden met https versleuteld en dus beveiligd.

Waarom HTTPS als ranking factor?

De introductie ”Google I/O HTTPS Everywhere” in juni geeft het antwoord. Google wil een betere privacy voor alle gebruikers van het internet,”Everywhere”.

Oftewel, alle data van wat voor aard dan ook, is privacy gevoelig.

Nu overschakelen naar HTTPS?

Of je het nu eens bent, twijfelt, of totaal oneens: het maakt weinig uit. Feit is dat het vanaf nu een onderdeel zal uitmaken in het ranking proces. Nu in lichte mate, later met vast meer gewicht.

Maar moet je dan ook nu al overschakelen? Voorheen raadde ik aan enkel de privacy gevoelige onderdelen van websites in https te plaatsen.

Voor nu raad ik aan niet direct over te schakelen, tenzij je in een hoog competitieve markt zit. Binnen hoog concurrerende markten, geldt ieder miniem verschil in ranking posities.

Wel geldt voor eenieder die zoekwoord posities wil behouden, onderzoek te doen naar mogelijkheden om de website over te zetten in https.

Waar moet je op letten bij een https migratie?

Je besluit een website over te zetten van http naar https? Let dan goed op wat je doet. In feite werk je namelijk aan een complete website migratie (en dat kan goed mislopen!).

Admin Checklist
  • Let op je redirects en canonicals;
  • Kom meer te weten over HSTS;
  • Geef je website als https op in Google Webmaster Tools (het is een ander domein);
  • Let op dat de website een hogere load krijgt door https;

Lees meer over een website migratie.

Problemen bij HTTPS migratie

Naast het migreren van je website van http naar https, zijn er nog voldoende andere zorgen.

Zo zijn niet altijd alle SEO tools geschikt voor een https website. Dubbele content kan zomaar opduiken, verlopen SSL certificaten, gebruikers welke niet standaard naar een https:// verbinding linken.

Wat vind jij van deze HTTPS ranking factor?

We hebben er al mee te maken, we moeten ons er al zeker op voorbereiden, of we het nu willen of niet. Maar wat vind jij vooral van de beweegreden van Google dit als ranking factor op te nemen?

Ik ben heel benieuwd naar deze mening van jou!