Wel of Geen Link in de klant’s website Footer

Regelmatig zie je linkverwijzingen in de footer van websites naar marketing of internet bureau’s staan welke de site ontwikkelen of de marketing ervan voeren.

In een recent bericht schreef ik op KarelGeenen over de Penguin uitrol, vele linkverwijzingen afkomstig van niet relevante websites doen niet veel goed voor je website.

Instinkertje

Een klassieke fout welke je nu dus vaak ziet is dat internet bureaus of sommige marketing bureaus een vaste link in de klant’s website zetten aan de onderkant ervan. Links in de zogenoemde footer naar deze bureau’s zijn meestal ook sitewide. Dus letterlijk alle pagina’s in de websites van klanten hebben geen relevante linkvermeldingen staan.

Om maar niet over de anchor teksten te spreken, vrijwel altijd exact match anchors en niet gevarieerd (vaak template matig vastgezet). Daarnaast verwijzen al de links meestal ook naar de homepagina.

Ik zie dit soort links erg veel voorbijkomen, instinkertje denk ik dan, maar als ontwikkelaar zijnde zou je hier eens goed over na mogen denken met die Penguin.

Eigen schuld

Deze bureau’s kunnen zichzelf nog wel eens flink benadelen binnenkort (doen het al). Grappig is dat naast webdesign vaak ook zoekmachine optimalisatie diensten aangeboden worden … dat dan maar even terzijde.

Met een beetje creatieve inspanning kunnen deze links best nog wel relevant gemaakt worden én er ook nog eens longtail voordeel uit halen.

Irrelevante links omzetten naar Relevante

Het grootste probleem is relevantie, de ontwikkelde website voor opdrachtgevers hebben vrijwel nooit iets qua onderwerp te maken met die van de bouwer/marketeer.

Een goede oplossing is om de bouwer/marketeer zijn portfolio beter in te richten, bijvoorbeeld branche gerelateerd. Vele bureaus doen dit al en zijn dan ook zeker een goed voorbeeld ervan.

Met een goed ingericht portfolio, beschik je nu over (on-page) te optimaliseren klantpaginas waarmee je relevantie aanzienlijk kunt verhogen. De insteek van de anchor termen zou je iets als volgt kunnen houden:

  • Klantnaam + Branchenaam + $Geleverde Dienst(en)

De relevantie tussen de beide websites ligt nu in ieder geval op pagina niveau een stuk dichter bij elkaar, de anchor tekst kun je nu ook veel beter gaan variëren.

Dofollow

Het hebben van teveel dofollow links, sitewide op veel domeinnamen is ook geen goed iets. Beter zou het zijn enkel op de homepagina één dofollow linkverwijzing te plaatsen. De beste plek om een verwijzing neer te zetten.

De linkverwijzing laat je natuurlijk op de pagina in de showcase vallen, de relevante pagina voorzien van bedrijfsinformatie en de gedane werkzaamheden.

Niet alleen heb je nu een relevante inkomende linkverwijzing, ook heb je meer kans om er een longtail term uit te behalen. Zorg voor een goed ingerichte pagina met relevante informatie over de klant z’n branche/bedrijf en wat er voor deze klant is gedaan.